2. 1. 2016

Netvor - Alex Flinn


Alex Flinn | Netvor | Beastly | fantasy
Moba | 2013 | 255 strán | 4 dni


   Aj vy máte niekedy pocit, že žijeme v spoločnosti, ktorá si cení vonkajšiu krásu viac ako pravé vnútro človeka? Ktorá posudzuje človeka najprv podľa vzhľadu a až tak berie do úvahy všetko ostatné? Lenže čo potom, keď krása vyprchá a vy zistíte, že daného človeka vôbec nepoznáte? Bude potom záležať na tom, ako vyzerá?

"Je to zvláštní," pravila. "Lidé ze vzhledu nadělají takovou vědu, ale potom, když někoho poznají líp, přestanou vzhledu věnovat pozornost. Nezdá se ti? Prostě tak vypadá, a basta." (str. 189)

   Práve takýmto problémom sa zaoberá aj autorka Alex Flinn vo svojej knihe Netvor, ktorá je v podstate re-tellingom známej klasickej rozprávky s názvom Kráska a zviera. Ale nebojte sa. Táto kniha nie je žiadnym psychologickým románom alebo čím. Ide o fantasy príbeh zasadený do skutočného sveta, kde chlapec menom Kyle, bohatý, krásny a namyslený stredoškolák, dostane poriadnu, ale zaslúženú lekciu od čarodejnice Kendry. Tá ho totiž za jeho namyslenosť a opovrhovanosť k druhým premení na netvora a jeho jedinou šancou na nadobudnutie pôvodnej podoby je len získanie si srdca dievčaťa. Teda láska.


   Rozprávky človeka nikdy neomrzia (najmä nás mladých), a tak sa ani nečudujem, že autorka stavila na istotu a postavila príbeh na klasike. Síce by sa našli aj takí, ktorí by knihu už dopredu zavrhli, keďže príbeh krásky, ktorá sa zaľúbila do netvora a svojou láskou ho vyslobodila z rúk kliatby, je každému dobre známy, ale neunáhlite sa. Lebo napriek tomu ide svojím spôsobom o originálny príbeh, ktorý si musia prečítať všetci milovníci rozprávok so šťastným koncom.


   Kniha nie je vôbec náročná. Autorka píše s ohromnou ľahkosťou a príbeh podáva čitateľovi tak dobre, že sa kniha číta až neuveriteľne príjemne, ľahko a rýchlo dokonca aj v češtine. Zároveň je vidieť, že autorka je v tomto prípade žena činu, keďže príbeh zbytočne nenaťahuje a neplytvá slovami na nežiaduce opisy. A aj keď je v knihe občas minimum akcie, skrátka a jasne povedané, autorka vie, ako si udržať pozornosť čitateľa.


   Napriek tomu, že si autorka hlavnú myšlienku príbehu povedzme "požičala", príbeh nie je taký zrejmý, ako by sa mohlo zdať. Pri čítaní si totiž nikdy nie ste istý, čo si pre vás autorka pripravila, a každá otočená stránka prináša nový a nečakaný sled udalostí. Napriek tomu príbeh nie je nejako zamotaný (autorka skôr uprednostnila jednoduchosť) a všetko do seba pekne zapadá.
   Tiež sa mi veľmi páčilo, že autorka do príbehu vniesla svet internetu a na začiatku každej časti (ktorých je dokopy 6) nám poskytla pohľad na skupinku "ľudí", ktorých postretol rovnaký osud ako Kyla. Bolo to fajn ozvláštnenie, aj keď nijako prínosné pre Kylov príbeh. Ale milé a fajn.
   Ďalšie plus patrí autorke aj vďaka tomu málu pekných myšlienok, ktoré príbehu dodávali tú správnu rozprávkovú atmosféru.

Ten, kdo neumí vidět v životě hodnotné věci,
nebude nikdy šťastný. (str. 29)


   Čítanie som si užívala aj vďaka postavám, ktorých tam nebolo veľa, a autorka si na vykreslení ich charakterov dala záležať.
   Kyle, náš netvor, mal v príbehu dvojakú tvár. Na začiatku to bol čistý narcis, ktorý si viac vážil svoju krásu a bohatstvo ako ostatných ľudí, a k ľuďom, ktorých pokladal za škaredých, či menej cenných, sa správal fakt nepekne. Tiež by sa dalo povedať, že nepoznal slovné spojenie dobrý skutok. No potom, čo sa ho zriekol otec a ostala mu len Magda starajúca sa o domácnosť a Will, jeho súkromný učiteľ, sa pomaly začal meniť.
   Musím povedať, že ani v jednom z prípadov mi neliezol na nervy a už od začiatku som ho mala rada. (Možno aj preto, že som vedela, ako to s ním nakoniec dopadne.) Správal sa síce niekedy ako pitomec, ale nikdy to nebolo prehnané, aby ste nad ním len gúľali očami.

"Povrchní krása, blond vlasy, modré oči," pohlédla na mě,
"podle toho se snadno poznají. Ale když je někdo statečnější, silnější, chytřejší, to se tak snadno nepozná." (str. 15)

   No a potom tu máme našu krásku, ktorou je Linda. Tá narozdiel od Kyla pochádzala z chudobnej rodiny. Žila len s otcom, ktorý nebol dokonalým rodičom a rád si vypil, čo sa niekedy neskončilo príjemne. Ale Linda mala svojho otca rada a starala sa oňho. Pilne študovala a jej najväčším potešením boli knihy. Proste dokonalá hlavná hrdinka. Ani neviem, či mala vôbec nejaké chyby. Nie žeby som s tým nebola spokojná. Veď v rozprávkach sú kladní hrdinovia len a len dobrí.

Nejčastěji jsem pozoroval Lindu, jak čte. Nemohl jsem uvěřit,
že v létě tak moc čte! Někdy se smála, když četla, a jednou dokonce plakala. Nechápu, jak někdo může z knih
dělat takovou vědu. (str. 75)

   Jedinou chybičkou krásy na tomto príbehu ale bolo to, že bol celý vyrozprávaný z pohľadu Kyla, a tak mi tam chýbal ženský-Lindin pohľad na vec. Čo si asi myslela, keď uvidela znetvoreného Kyla po prvýkrát. Ako sa začalo jej priateľstvo ku Kylovi meniť v lásku a podobne. Dalo by sa povedať, že taký Will (Magda nie. Tá bola skôr v ústraní, aj keď vystupovala v príbehu od začiatku až do konca.) mal v príbehu rovnaké množstvo úloh ako Linda.


   Ale napriek vyššie spomínanému bodu nemám inak knihe čo vytknúť. Príbeh bol jednoduchý, ale krásny, s vtipnými situáciami, okorenený priateľstvami, láskou a na konci aj nejakým tým napätím. Čítanie som si užívala a nemala som pri ňom pocit, že si musím urobiť prestávku. Keď ma raz autorka do príbehu vtiahla, bola som v ňom až do samého konca. Rozprávkového konca.


   Na záver musím už len pochváliť všetkých, ktorí sa podieľali na celkovom vzhľade knihy. To tŕňové písmo a ružičky na vnútorných stránach obálky sú krásne a presne vystihujú a nalaďujú čitateľa na tú pravú rozprávkovú atmosféru. 


Moje hodnotenie:
4,5/5

Možná příliš soudíme lidi podle toho, jak vypadají,
protože je to snadnější než vidět to, co je opravdu důležité."
(str. 237)

2 komentáre:

  1. Pekná recenzia, možno by ma aj nalákala na knihu, keby som si ešte dávnejšie nepovedala, že ju nebudem čítať. Mám totiž dosť problém s knihami, z ktorých urobia filmy. Teda to mi nevadí, že z nich sú filmy, ale pokiaľ vidím najprv film, kniha ma potom už vôbec, ale vôbec neláka.
    P.S. Máš fakt krásne fotky.

    http://lyn-von-nightlight.blogspot.sk/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Chápem, aj ja som niekedy zastávala tento názor. Ale keď sa mi film veľmi páči, tak si proste musím prečítať aj knihu a je mi jedno, že viem, o čom celá bude. :D
      A ďakujem. :3 :)

      Odstrániť