7. 6. 2015

Nebo nie je výmysel - Todd Burpo

    Autori: Todd Burpo, Lynn Vincentová
    Názov knihy: Nebo nie je výmysel
    Oficiálny názov knihy: Heaven is for Real

    Žáner: román, dráma

    Séria: -
    Diel: -

    Vydavateľstvo: Tatran

    Rok vydania: 2011

    Počet strán: 185     Doba čítania: 8 dní



Anotácia:
   Keď sa malý Colton Burpo uzdravil zo zápalu slepého čreva, celá rodina jasala. Bol to priam zázrak. Nikto však ani len netušil, aký príbeh sa v najbližších mesiacoch začne vynárať v chlapcových spomienkach – príbeh krásny a nezvyčajný o ceste do neba a naspäť.

   Len trojročný Colton vyrozprával rodičom, ako počas operácie opustil svoje telo. Dokázal, že neklame, keď presne popísal, čo robili rodičia v inej časti nemocnice, kým on ležal na operačnom stole. Vylíčil, ako navštívil nebo, a opakoval slová ľudí, ktorých tam stretol, hoci predtým ich nikdy nevidel, ba dokonca spomenul udalosti, čo sa odohrali dávno predtým, než prišiel na svet. Navyše ohromil rodičov opismi a záhadnými podrobnosťami o nebesách presne podľa Biblie, hoci nevedel čítať.

   S dojemnou naivnosťou a detsky smelou úprimnosťou Colton, vykresľuje stretnutie s dávno zosnulými členmi rodiny. Hovorí o Ježišovi a anjeloch, tvrdí, aký „veľký, fakt veľký“ je Boh, a ako veľmi nás miluje. Kniha Nebo nie je výmysel v podaní Coltonovho otca, no vyrozprávaná nenapodobiteľne prostými chlapcovými slovami, poodhaľuje svet, ktorý nás čaká po smrti – kde, ako vraví Colton, „nikto nie je starý a nenosí okuliare“.

   Nebo nie je výmysel nielen učí vrúcnajšie milovať Boha a menej sa obávať smrti, ale navyše ukazuje, že do neba nejdeme, aby sme tam tisícky rokov vysedávali a spievali chválospevy. V nebi len začíname žiť tak, ako sme vždy mali žiť, nebyť prvého hriechu. Či už vás posmrtný život uchvacuje, sužuje, alebo si ho jednoducho nedokážete predstaviť, táto kniha vám o ňom prezradí.

   Nebo nie je výmysel navždy zmení váš pohľad na večnosť, lebo učí dívať sa na svet i veriť očami a srdcom dieťaťa.



ÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿ

   O tejto knihe viem už pomerne dávno a dokonca ju vlastní aj moja sestra, ale až doteraz som sa nedostala k jej prečítaniu. Donútila ma k tomu až Andy a jej krásne napísaná recenzia.
   Chyba bola možno v tom, že približne pred rokom som si pozrela film natočený podľa tohoto príbehu, a tak sa mi už nechcelo čítať niečo, o čom som vedela, ako to skončí. Teraz som to však brala ako plus a chcela som si pripomenúť tento nádherný príbeh, a preto som sa na knihu veľmi tešila.


ÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿ

   Kniha vznikla na motívy skutočných udalostí a jej autorom je práve otec hlavného hrdinu knihy, malého chlapca Coltona.
   Je to kniha opisujúca život rodiny Burpovcov, ale najmä Coltonov príbeh, ktorý počas vlastnej operácie navštívil nebo.

   Kým však Colton navštívil nebo, rodina Burpovcov viedla normálny život. Normálny ako normálny. V posledných mesiacoch sa museli prebíjať rôznymi ťažkosťami života, ktoré sa týkali najmä zdravotných ťažkostí Todda. Preto, keď sa konečne dalo ako-tak všetko do poriadku, sa rodinka vybrala na výlet. Todd so Sonjou vzali Coltona a jeho staršiu sestru Cassie do Pavilónu motýľov. Lenže čo sa spočiatku zdalo na bezstarostný a pohodový, rodinný výlet sa v priebehu niekoľkých hodín zmenilo na nočnú moru. Obidvom deťom začalo byť zle a vracali, ale zatiaľ čo Cassie sa z toho po jednej noci dostala, Coltonovi o to viac ubúdalo na silách. Todd so Sonjou začali tušiť, že niečo nie je v poriadku, lenže keď prišli do nemocnice, ani doktori nevedeli povedať, čo presne sa s Coltonom deje. Keď už bol Colton na pokraji života a smrti, iní lekári zistili, že mu prasklo slepé črevo. Musel teda podstúpiť operáciu. A vtedy Colton zažil niečo, o čom zatiaľ my môžeme len snívať. Navštívil nebo.


"Spomínaš si na nemocnicu, Colton?" opýtala sa Sonja.
"Áno, mamka, spomínam," odvetil. "Tam mi predsa spievali anjeli." (str. 16)

ÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿ

   Keď Colton navštívil nebo, mal len štyri roky, no keď sa ho neskôr rodičia začali vypytovať, ako vyzerá nebo, čo videl, koho stretol, ako vyzerá Ježiš Kristus, odpovedal okamžite a s istotou, že to tak je. A hoci bol v nebi len tri minúty, zažil tam toho oveľa viac, ako by zažil za tri minúty tu na Zemi.
   Veľmi ma prekvapilo, že si toľko vecí pamätal, aj keď často nevedel niektoré veci pomenovať a vyjadril ich prostým detským spôsobom.
   Získal si ma hneď na začiatku a bolo strašne ťažké neuveriť tomu, čo hovoril.
Je síce pravda, že to takto nevidí každý, ale pre veriaceho človeka je tento Coltonov zážitok akýmsi stupienkom hore alebo aspoň pohladením po duši.

   Todd, Coltonov otec, sa ujal toho, aby ostatným ľuďom priblížil nebo Coltonovými očami, takže celá kniha je písaná z jeho pohľadu. Totiž práve on bol so svojou manželkou Sonjou svedkom všetkého, čo im Colton prezradil o nebi.
   Todd má manželku a dve krásne deti a hoci je kňazom, aj pre neho bolo spočiatku ťažké uveriť slovám, ktoré vychádzali z úst jeho syna. Veď predsa bol Colton ešte dieťa a každé dieťa si občas rado vymýšľa! Lenže keď mu Todd nepodsúval žiadne informácie, ktoré už on ako kňaz dávno vedel, zistil, že nakoniec všetko, čo Colton hovorí, sa nejakým spôsobom zhoduje so Svätým Písmom. Zakaždým zostal ohromený a občas nevedel, čo povedať.


V boxe hráči znesú aj veľmi tvrdé údery, lebo sú na ne prichystaní, kým knokaut väčšinou príde, keď ho nečakajú. (str. 37)

ÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿ

   Čítanie tejto knihy bolo pre mňa veľmi príjemné. Autor sa vôbec nesnažil vnucovať čitateľovi vieru v Boha či už v samotný príbeh, a to aj napriek tomu, že bol kňazom. Narozdiel od toho nám krásne popísal a priblížil Coltonov zážitok a jeho vlastné pocity, ako by to urobil ktorýkoľvek iný autor. Aj vďaka tomu sa kniha čítala ľahko a nenašla som v nej žiadne nezrovnalosti. Zároveň tu neboli žiadne zdĺhavé opisy, ktoré by dej len zbytočne naťahovali.

   Páčilo sa mi, že bol príbeh rozdelený na viacero kapitol, ktoré boli krátke a urýchľovali tak čítanie. Každá niesla iný názov na základe toho, čo sa práve udialo, čo bolo fajn, ale podľa mňa to trochu viac napovedalo, o čo asi v ďalšej kapitole pôjde. Tiež beriem za mínus prológ na začiatku knihy, keďže obsahuje jeden z dôležitých momentov v príbehu.

   Okrem týchto dvoch spomínaných chýb nemám knihe skoro čo vytknúť. Príbeh malého Coltona si ma získal už na začiatku a ja som doslova dychtila po tom, čo sa bude diať ďalej. Pri jeho čítaní ma totiž napĺňal akýsi príjemný a blažený pocit. Bolo milé sledovať, ako Todd postupne začína veriť slovám jeho syna a tiež spoznávať nebo Coltonovými očami a jeho detskými vyjadreniami. Stále som sa niečo nové dozvedela, hoci len po malých kúskoch.
   Zo všetkého najviac sa mi ale páčili Coltonove stretnutia s mnohými ľuďmi v nebi a zároveň s Ježišom. Vtedy som doslova tŕpla, lebo som chcela vedieť, ako vyzerá Ježiš a aký je. Kniha splnila aj to a nenechala vo mne nezodpovedanú otázku.


"Mesto nepotrebuje ani slnko, ani mesiac, aby mu svietili,
lebo sláva Božia ho osvecuje a Baránok mu je sviecou." (str. 125)


   Zároveň je kniha obohatená o fotogalériu malého Coltona a jeho rodiny v priebehu niekoľkých rokov a navyše sa tam nachádza niečo, čo ešte viac pohladí na duši. :)


   Už samotný názov knihy napovedá, že sa kniha dotýka náboženskej otázky, takže mnohí ju radšej obídu. Ja si však myslím, že svojím príbehom by mohla zaujať aj neveriaceho človeka. Netvrdím, že by sa stal veriacim alebo by ho to nejako inak pozmenilo, no ani by z nej nebol znechutený. Myslím si, že ako kniha s pekným príbehom by si ho získala a maximálne by sa nad niečím zamyslel. Pre mňa však ako veriaceho človeka mala trošku väčší význam a zanechala vo mne hlbší zážitok.

Moje hodnotenie:
5/5

4 komentáre:

  1. Super recenzia, Leni :) Som rada, že máme obe na knihu podobný názor :) Ja si už musím konečne pozrieť celý ten film ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem krásne, Andy. :) Ja by som si ho chcela pozrieť znova už dnes, ale to by som si musela najskôr urobiť domáce. :D Uvidíme, ale predsa si ho plánujem ešte niekedy pozrieť. :)

      Odstrániť
  2. Krásna recenzia :) Tak ako aj u Andy, aj u teba ma tvoja recenzia navnadila, aby som si knihu kúpila čím skôr. Ja som tak zvedavá, ako nebo videl tento malý chlapec. Chcela by som pozrieť film, ale vydržím to. Najprv dám prednosť knihe...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem. :3 Určite si ju prečítaj, vážne nebudeš sklamaná. :) A potom šup na film. :)

      Odstrániť